Facebook en Twitter

Als we het over nieuwe media hebben, moeten we het ook over sociale netwerken hebben. Ik was me er niet van bewust daar ik enkele jaren geleden bewust al mijn eerder likes had verwijderd, maar van m’n jongere collega-studenten journalistiek leerde ik dat Facebook een belangrijk nieuwskanaal is geworden.

(Een terzijde: ik had die likes verwijderd omdat ze niet te verbergen vielen voor mensen met wie ik niet bevriend ben, en Facebook ze gebruikte om mij te profileren. Problemen die niet opgelost zijn, maar momenteel vind ik dat de voordelen de nadelen overvleugelen. Wie niet van de nadelen overtuigd is: lees dit. De studie waarvan sprake gaat over wat wetenschappers uit onze likes kunnen opmaken. Twijfel er maar niet aan dat Facebook nog veel meer weet en die gegevens ook gebruikt/verkoopt).

Ik ben dus opnieuw beginnen liken (‘leuk vinden’ dus… ik ben blij dat mijn Facebook op Engels staat ingesteld) en wel massaal. En wat vind ik dan leuk? Kranten! TV-zenders! Tijdschriften! En wat is het gevolg daarvan? Mijn news feed (of ‘Nieuwsoverzicht’) is nu een… nieuwsoverzicht! En niet enkel over wat verre of dichte bekenden gegeten hebben of van Zwarte Piet vinden, maar ook écht nieuws. Van over de hele wereld. Uit bronnen die ik anders niet dagelijks zou checken, en die andere verhalen brengen dan pakweg De Standaard (die ik hier noem omdat ze mijn favoriete binnenlandse nieuwssite blijven, zelfs nu het grootste deel van de content achter een betaalmuur zit).

Ook mijn Twitter account, die ik een paar jaar geleden had aangemaakt maar nooit echt gebruikt, is nu een Nieuwskanaal geworden. De berichten daar zijn vaak teasers die als je doorklikt ook naar een betaalmuur leiden, maar in beperkte mate kan je de gelinkte artikels van pakweg Foreign Affairs, The Economist en The Washington Post ook gewoon gratis lezen. Erg interessant.

Een paar voorbeelden van dingen die ik net te weten gekomen ben via Facebook en Twitter:

– via The Guardian: Oekraïense gaststudent die in Londen een willekeurige bejaarde moslim vermoordde en enkele bomaanslagen op moskees uitvoerde, werd veroordeeld tot 40 jaar cel.

– via De Standaard: Volvo krijgt twee miljoen opleidingssteun van de Vlaamse regering. (Hopen maar dat we dat over enkele jaren niet moeten terugeisen. Volvo staat er niet zo best voor.)

– via De Volkskrant: Duitsers willen eigen internet om spionnen te weren.

– via El Mundo: twee jaar na de inhuldiging is de dure luchthaven van Castellón nog steeds niet in gebruik genomen.

– via The Daily Beast: Kate Middleton laat weten dat George braaf geweest is tijdens z’n doopplechtigheid. Hmm… een nieuwsbron die ik misschien maar eens moet stoppen met volgen.

Interessant, niet? Ik merk van mezelf dat sociale media heel snel mijn belangrijkste nieuwsbronnen zijn geworden. Wat wellicht ook gevaren inhoudt daar enkel de meest spectaculaire berichten daar gepost worden.

One thought on “Facebook en Twitter

  1. Pingback: Facebook! | kjcdb

Leave a Reply

