Print

Print is dead. Wie het uit mijn mond niet wil geloven, kan het nalezen in The Onion. Na dat nieuws in juli geplaatst te hebben, heeft The Onion nu besloten de daad bij het woord te voegen en geen gedrukte edities meer uit te geven.

Daar The Onion geen echte nieuwssite is maar een satirisch medium (vergelijkbaar met De Rechtzetting – zij het dat het origineel meestal duizend keer beter is dan de kopie), betekent die beslissing niet meteen een verschraling van de Amerikaanse journalistiek.

Internationaal stijgt het aantal kranten en weekbladen dat ermee ophoudt of op zijn minst geen papieren editie meer voorziet. In België lijken de kranten nog niet te veel onder deze intrnationale crisis te lijden, maar de weekbladen des te meer.

Het is de laatste jaren nauwelijks nog nieuws wanneer uit de periodiek vrijgegeven CIM-cijfers blijkt dat de verkoop van weekbladen weer achteruit gegaan is. De beslissing van Sanoma om de Belgische markt te verlaten en haar bladen in de etalage te zetten, is dan ook niet echt een verrassing.

Ook bij de kranten gaan de verkoopcijfers in dalende lijn, maar op een op het eerste zicht minder zorgwekkende manier. De daling is minder uitgesproken, maar een gezonde situatie lijkt het ook niet. De verkoop daalt en er zijn met moeite nog adverteerders te vinden.

Het lijkt geen overtrokken conclusie om de in-standhouding van de gedrukte kranten vooral aan subsidies te wijden. “Drukkerijen worden de steenkoolmijnen van deze eeuw” viel dan ook deze week in een column van Jan Callebaut in De Morgen te lezen.

Bij de drukpersen blijft het sociale bloedbad uit, maar voor journalisten ziet het er sinds deze week weer wat zwarter uit. Het samengaan van Corelio en Concentra in het Mediahuis zal tot het ontslag van 205 medewerkers leiden, vooral bij Gazet Van Antwerpen en Het Nieuwsblad.

Deze ingreep zal wel tot een verschraling van ons medialandschap leiden. De Gazet van Antwerpen zal door deze ingreep de facto een nieuw kopblad van Het Nieuwsblad worden, dat hetzelfde nieuws brengt met wat lokale inbreng van de eigen redactie. Hetzelfde geldt min of meer voor Het Belang van Limburg, al was dat al min of meer een Limburgs kopblad van Gazet van Antwerpen.

Ook in de kwaliteitskranten is het al jaren zo dat voor heel wat algemene artikels en sportnieuws De Standaard artikels overneemt van Het Nieuwsblad en De Morgen leentjebuur speelt bij Het Laatste Nieuws.

Leentjebuur is een mooi woord, maar de managers van onze mediabedrijven gebruiken liever het woord synergieën. Het idee is dan dat kranten samenwerken voor algemeen nieuws en zich toeleggen op eigen specialiteiten. In de praktijk betekent het ook dat kranten steeds meer op elkaar beginnen lijken en we in Vlaamse kranten de meeste berichten nog maar uit twee bronnen (Het Mediahuis en De Persgroep) kunnen lezen.

Misschien moeten we daar het woord verschraling maar wel eens bovenhalen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s