[Annex]

Een kleine annex bij mijn vorige, wat lang uitgevallen post. Toch: eerst lezen als je wil weten waar het over gaat!

Ik heb met Facebook Graph zelf een klein onderzoekje opgezet om de politieke voorkeur van m’n vrienden na te gaan, door te zoeken naar ‘Political views of my friends’ en ‘My friends who like [Partijnaam]’.

In totaal bleken slechts 28 van mijn 294 Facebookvrienden/contacten duidelijk een politieke voorkeur aan te geven op de site. De anderen hebben uiteraard het recht daar niet voor uit te komen of zijn misschien wel (zoals ik in zekere mate) zwevende kiezers.

Dit is het resultaat van mijn kleine opiniepeiling:

Groen: 11 stemmen

CD&V: 6 stemmen

SP.a: 4 stemmen

N-VA: 3 stemmen

PVDA+: 3 stemmen

Open VLD: 1 stem

Ik heb geen vrienden die zich als Vlaams Belang-stemmers outen, maar dat kan met het feit te maken hebben dat mensen daar niet graag voor uitkomen. En eigenlijk vindt ook geen van mijn vrienden Open VLD leuk, maar heb ik die ene die als political view ‘liberal’ heeft aangeduid daaronder gerekend.

Verder heb ik ook de stemmen meegeteld van mensen die enkel een like hadden gegeven aan een lokale tak van een partij. Misschien zegt dat niet zoveel daar mensen zo’n likes misschien eerder plaatsen uit sympathie voor een lokale kandidaat die ze kennen.

Slechts één van mijn vrienden had aangegeven twee partijen leuk te vinden (N-VA en PVDA dan nog, bien étonnés de se trouver ensemble). Die stemmen heb ik dan ook geschrapt.

Ik zou het overigens wel leuk vinden mocht deze kleine peiling voorspellende waarde blijken te hebben bij de verkiezingen in 2014. En daarmee verklap ik meteen ook enigszins in welke richting mijn stem zweeft…

Image

Leave a Reply

