Intermezzo: 1, 2, 3, 4

Image

1. Bovenstaande foto staat hier enkel omdat ik vind dat de blog meer foto’s kan gebruiken, om het visueel wat boeiender te maken.

2. Ik koos deze foto daar hij over enkele dagen één jaar oud is en me herinnert aan een mooi Duitslandreisje waarbij ik onder meer Museum Kunstpalast enK20 (Düsseldorf), Museum Folkwang (Essen) en Museum Ludwig (Köln) bezocht. De David Hockney-tentoonstelling in Keulen (A Bigger Picture) was het hoofddoel van mijn reis (en ook zeer de moeite!), maar vooral Museum Folkwang in Essen is sindsdien één van mijn favoriete plaatsen ter wereld.

3. Ik gaf de blog ook een nieuw uitzicht (met bovenaan ook een foto – wat ademruimte geeft) en ben best tevreden met het resultaat. Het ziet er al meer als een echte blog uit. Nu nog inhoudelijk de juiste toon en onderwerpen vinden…

4. Misschien moet ik maar terug naar Duitsland, om al die musea opnieuw te bezoeken en daarover te schrijven. Maar hoe beschrijf je de spirituele ervaring van gehurkt voor dit doek van Mark Rothko te zitten? Je geest leegmaken op een hoger niveau?
(de afbeelding achter de link doet uiteraard geen recht aan het werk zelf. zoals je in de audiocommentaar kan horen is het echte schilderij meer dan twee meter hoog. het hangt naar mijn smaak iets te laag in het museum, ik ervaarde het beter vanuit een iets lager standpunt. het nadeel van groot te zijn, misschien. ik kan ook niet verklaren waarom het me raakte. ik heb al eerder heel wat doeken van rothko gezien die dat niet of veel minder deden.)

Leave a Reply

