Terug on topic: 5, 6, 7, 8, 9, 10

5. Ik zei eerder dat Twitter en Facebook snel mijn belangrijkste nieuwsbronnen aan het worden zijn. Voor Facebook is dat intussen nog steeds het geval, voor Twitter wat minder. Twitter gebruik ik vooral om over specifieke thema’s nieuws te vinden. Misschien moet ik eens wat wieden in de feeds die ik volg om daar terug een beter overzicht te krijgen.

6. Facebook is dus nu mijn belangrijkste nieuwsbron. En daar zijn gevaren aan verbonden. Ten eerste: ik veramerikaniseer. De meest interessante nieuwsfeeds daar zijn van Amerikaanse sites en tijdschriften, waardoor ik intussen meer weet over Obamacare dan over pakweg de relancemaatregelen van de regering Di Rupo. Ten tweede: voor Facebook zijn wij niet de gebruikers maar het product. Daar ik voor zover ik weet geen merken of producten leuk vind (op nieuwswebsites en tijdschriften na) denk ik niet dat mijn profiel commercieel erg interessant is voor Facebook. Maar door het soort websites dat ik volg en de artikels die ik aanklik, heeft Facebook wellicht wel een goed idee van mijn politieke voorkeuren. Dat houdt zowel het risico van profilering door Facebook als van de filter bubble in: Facebook kent mijn politieke voorkeuren en kan mij perfect enkel artikels voorschotelen waarvan ze weten dat ik me erin kan vinden. Om dat wat tegen te gaan volg ik naast websites als Alternet en Daily Kos (en tijdschriften als Salon en The Atlantic) ook FoxNews en het inhoudelijk veel interessantere The American Conservative, maar dat is wellicht een druppel op een hete plaat. En… en… en… ik ben mezelf intussen wat verloren in de ten eerste/ten tweedes en enerzijds/anderzijdsen, maar wil hier wel nog toevoegen: niet te vergeten, de NSA luistert ook mee. Kwestie van terug wat orde te brengen: over naar het volgende punt.

7. Dit had eigenlijk ook een ten derde (of vierde of vijfde) kunnen zijn in het vorige punt. Er is veel te veel te lezen op het internet. Dat was vroeger ook al zo, maar Facebook drukt me nu met de neus op de feiten door zoveel interessante artikels in mijn feed te stoppen. Er is zoveel online te lezen en vaak in zulke lange, interessante artikels, dat ik me er geen weg doorheen weet. Wanneer ik geen tijd heb om te lezen, sla ik dingen op via Evernote. Wanneer ik ertoe moet komen die alsnog te lezen? Geen idee, want er blijven maar dingen bijkomen.

8. Nu kan je wel zeggen, dat is allemaal goed en wel, maar er is een minpunt. Doordat er zoveel gratis te lezen is, kom ik er nauwelijks toe ook nog betaalde content te lezen. Ik ben nochtans geabonneerd op een (digitale) krant, en ben ook een betalende lezer van De Correspondent en Apache. Daar vallen ook zeer interessante dingen te vinden, maar zoals gezegd: ik kom er niet toe. En dat geeft me geen goed oog in de toekomst voor betaalde journalistiek op het internet.

9. Ik kan het hier wel hebben over content, en naar wat mogelijke bronnen daarvoor verwijzen, maar natuurlijk wordt het pas aanschouwelijk als ik ook een voorbeeld geef. Wat me van mijn leeswerk van vandaag het meest bijbleef was het artikel Death Farm over de Canadese seriemoordenaar Robert Pickton. Dat was niet rechtstreeks in mijn Facebookfeed terechtgekomen, ik was erop uitgekomen via een link in dit artikel van The Huffington Post (dat wel in mijn feed voorkwam, maar ik wil daar niet te veel reclame voor maken… The Huffington Post zadelt me me met meer onzin dan met interessante artikels op – ik zou ze eigenlijk moeten euh… ontvolgen). Na het artikel over Robert Pickton las ik via de Engelstalige wikipedia nog verder over seriemoordenaars Gary Ridgway (die wegens enige gelijkenissen in het andere artikel vermeld wordt) en Ted Bundy (die dan weer in de artikels over Ridgway vermeld wordt daar hij de politie over die zaak heeft geadviseerd).

10. Okee, dat laatste zegt misschien meer over mijn jammerlijke neiging tot procrastinatie dan over de information overload waarmee Facebook me opzadelt.

Leave a Reply

