Kerst in de bergen 3 (want wie a en b zegt, moet soms ook Scram C Baby zeggen)

Toen ik me eerder deze week had voorgenomen over Christmastime In The Mountains in the mountains te schrijven, zocht ik het nummer nog eens via Spotify op. De versie van Palace Songs bleek daar niet te vinden, en dat had me eigenlijk niet mogen verbazen. Ook het werk van Bonnie ‘Prince’ Billy is (op enkele bijdragen aan verzamelcd’s na) niet op Spotify te vinden.

De man heeft trouwens net een nieuwe plaat zonder titel uit, die uitstekende recensies krijgt, maar niet in de winkel te vinden is. Oldham verkoopt ze enkel op z’n shows en gaat zelf exemplaren aanbieden bij platenwinkels in de buurt van waar hij woont. Leuk, maar ik geraak niet meteen in Kentucky om daar een exemplaar te gaan zoeken.

Maar ik wou het eigenlijk hebben over wat ik dan wél vond op Spotify. Een cover namelijk van het obscure nummer Christmastime In The Mountains, door een eerder obscuur Nederlands bandje genaamd Scram C Baby. Een mooie cover, die helaas niet op YouTube te vinden is, dus ik kan er niet naar linken. Maar luister zeker zelf een via Spotify.

En doe jezelf een plezier een beluister dan meteen het hele EP’tje ‘Under The Stars’ waar dit nummer op voorkomt. 3½ liedjes op een EP’tje van nog geen 8½ minuten. En de eerste twee nummers zijn duetten tussen de zanger van Scram C Baby (John Cees Smit, vermoed ik) en de goddelijke Carol Van Dyk van Bettie Serveert. Nog zo’n favoriet van me.

Over Scram C Baby en vooral ook hun samenwerking met Carol valt weinig info te vinden. De groep bracht in 2010 nog een nieuwe plaat uit, maar blijkt momenteel niet  over een website te beschikken. Will Oldham zou trots op hen zijn. En ook wel jammer, want getuige de Nederlandse muziekencyclopedie vallen er over Scram C Baby wel wat interessante verhalen te vertellen:

“Als hoofdprijs in het door Hans van der Togt gepresenteerde Rad Van Fortuin, een spelletjeprogramma van RTL 4, wint John Cees Smit in januari een auto. Hij verkoopt de auto en met de opbrengst ervan bekostigt Smit de opnamen voor het album Taste(…).”

That’s rock ‘n’ roll, the way I like it.

Leave a Reply

