Op zoek naar de revolutie

Balen is dat. Vandaag erop uit getrokken naar Antwerpen voor een reportagetje dat ik voor de les Journalistieke genres moet maken. Al een prachtige titel in m’n hoofd voor het stuk dat ik daarover op deze blog zou kunnen schrijven. Blijkt dat ik die titel niet zal kunnen gebruiken.

Ik ging in Antwerpen op zoek naar Occupy Antwerp. Morgen ga ik ook een kijkje nemen op het Geefplein in Park Spoor Noord, het eigenlijke onderwerp van mijn reportage. Volgens de website van Occupy Antwerp zou er vandaag van twee tot vijf zoals elke zaterdag een Occupy-actie op de Groenplaats plaatsvinden. Ik wou daar eens gaan informeren hoe de acties rond voedselbedeling en nu het speelgoed-geefplein in de schoot van Occupy gegroeid zijn, en hoe de hardcore-bezetters daarover denken.

Ik kwam vanmiddag rond drie uur aan op de Groenplaats en daar waren geen bezetters te zien. Een groepje scoutleiders bezette de kiosk, terwijl hun jonge leden voorbijgangers marsepein verkochten. De kerstmarkt opent volgende week en een vierkant van kraampjes bezette reeds het midden van het plein. Toeristen en shoppers bezetten de terrassen rond en de banken op het plein. Allemaal leden van de 99% wellicht,  degenen die de prijs betalen voor de fouten van de 1% rijksten in onze maatschappij. Maar dus geen Occupy-demonstranten.

Ik ben dan ook maar eens gaan kijken op het Conscienceplein, waar vanaf volgende week de protesten zullen plaatsvinden omdat dan de Groenplaats volledig door de kerstmarkt is ingenomen. Nu ja, niet helemaal volledig, maar het stadsbestuur heeft liever geen actievoerders die mensen over hun consumptiegedrag kunnen doen nadenken in de buurt van een commercieel hoogfeest.

Op het Conscienceplein ook geen demonstranten. Een man op een bank die gitaar speelt wel. Een mooie blues, geen protestliederen van Dylan of zo. Op weg naar het Conscienceplein passeerde ik een groep opgewonden mensen buiten café De Leeuw Van Vlaanderen, vanop een tiental meter door een bataljon politieagenten van tien meter verder in het oog gehouden. Ik wist wel beter dan deze groep te vragen of zij bij Occupy Antwerp hoorden.

En zo viel dus alvast het eerste deel van mijn reportage in het water. Zoals enkele weken geleden ook een eerder geefplein op de Dageraadplaats. Gelukkig toen alleen letterlijk door de hevige regen. Qua volk dat erop afkwam zou het wel een succes zijn geweest. Ik hoop morgen op beter weer en nog meer succes en op interessante ervaringen die ik in mijn reportage kan verwerken.

Oh ja, de titel die boven dit stuk zou staan was ‘Elke zaterdag revolutie, van twee tot vijf’. Niet dus.

Leave a Reply

