Interviewer-in-spé (en reclamemaker in bijberoep)

Hieronder vind je in twee delen het interview dat ik enkele weken geleden afnam van Tom Cochez, vroeger journalist bij De Morgen en later mede-oprichter en kernredactielid van Apache.be. Naar Apache heb ik hier al vaak gelinkt, voornamelijk doordat deze site erg bezig is met mediakritiek en de crisis in de (gedrukte) pers. Bij mijn eerste posts was het mijn bedoeling de blog volledig over dit thema te laten gaan. Ik blijf het opvolgen, maar intussen is het bloggen me gaan bevallen en heb ik mijn scope verbreed.

Ook Apache heeft het trouwens over veel meer dan enkel de media. De laatste dagen werd daar onder meer gepubliceerd over de tabakslobby bij de EU en over de PS die fraudespeurders hindert. Zoals Tom Cochez in het interview uitlegt, moet je wel abonnee zijn (€ 3,5 per week of € 39 per jaar) om alles te kunnen lezen.

Interviewen bevalt me wel. In tegenstelling tot een aantal andere opdrachten die de Master Journalistiek me oplegt, lijkt me dat iets waar ik m’n beroep wil van maken. Of een hobby, want we zullen die crisis in de pers maar niet uit het oog verliezen.

Vanavond ging ik Bart Staes interviewen, de Groen-politicus waarvan we morgen weten of hij in mei 2014 opnieuw de lijst trekt voor de Europese verkiezingen. Ik sprak hem in de vooravond, na een hele dag vergaderen en voor een nieuwe vergadering over de definitieve lijstsamenstelling. Al mag dat bij Groen nog niet echt definief heten: morgen moeten de leden ook nog hun akkoord geven. Soit, een vermoeiende dag dus.

Bart Staes was een kwartiertje te laat voor onze afspraak. In een gestolen moment was hij samen met Wouter Van Besien een pint gaan drinken. ‘Een Leffe eigenlijk. En het zijn er twee geworden.’ Het verklaart misschien mee waarom ik nauwelijks vragen moest stellen. Om van de uitgeschreven versie geen verkapte monoloog te maken, zal ik maar af en toe een tussenvraag toevoegen. Echte geschiedvervalsing is dat niet want de meeste onderwerpen waarover Staes het had, stonden ook op mijn lijstje van te bespreken zaken. Ik heb er gewoon vaak niet naar moeten vragen. Geef Bart Staes een thema, en hij behandelt het automatisch tot in alle deelaspecten waarover je iets wil weten. Het verklaart misschien mee waarom hij steevast hoog scoort in lijstjes van parlementsleden die grondig werk leveren en hun dossiers kennen.

Ik sprak met Staes onder meer over het fout bestede geld dat Europa aan België geeft om de visserij duurzamer te maken (gisteren in Koppen), over ggo’s (gisteren in Panorama), over het vrijhandelsverdrag waar we allemaal verontwaardigd over moeten zijn, … hopelijk binnenkort ook allemaal op deze blog te lezen.

Leave a Reply

