Een nieuwe Richard Powers, een nieuw geluid

Image

Richard Powers maakte van mij een jazzfanaat. Vreemd, want het boek dat die omwenteling veroorzaakte, The Time Of Our Singing, gaat over twee broers die vooral klassieke muzikanten/zangers zijn. Toch waren het de enkele bladzijden waarin één van de broers door jazz bedwelmd raakt, die het meest tot mijn verbeelding spraken. Het duurde niet lang eer mijn jazzcollectie tien jaar geleden aangroeide van die ene Kind of Blue die al jaren tot mijn favorieten behoorde tot een aanzienlijke verzameling.

Een jaar of twee later zorgde The Gold Bug Variations van diezelfde schrijver ervoor dat ik de Goldberg Variaties van Johann Sebastian Bach ontdekte. Zonder twijfel mijn favoriete klassieke werk, voor zover ik enige kennis van die wereld heb. Ik heb er momenteel vier versies van in m’n bezit: de twee van Glenn Gould (razendsnel in 1955, iets bedachtzamer in 1981) die in dat boek een rol spelen, de mooie nog veel tragere versie van Angela Hewitt (dankzij Saturday van Ian McEwan) en een klavecimbelversie van Trevor Pinnock (omdat ik het werk ook wel eens wilde horen op het instrument waarvoor Bach het schreef). Al die versies zijn me intussen zeer dierbaar.

Een tweetal weken geleden kocht ik het nieuwste boek van Powers, Orfeo. Zodra ik dat boek kocht, was het zonneklaar dat de andere boeken die ik de laatste maanden kocht een plaatsje achteruit schoven op mijn to read-lijst. Daarbij hoort onder andere Oorlog en terpentijn van Stefan Hertmans, waarnaar ik nochtans nieuwsgieriger word bij alles wat ik erover hoor/lees.

Ik zit intussen halfweg in Orfeo, dus aan een recensie ga ik me niet wagen. Maar ik hou wel al zielsveel van de muziek die het boek me tot heden leerde kennen. Zoals Jupiter, de 41ste symfonie van Mozart. De Kindertotenlieder van Mahler. Quartet For The End Of Time van Messiaen. Variations for Orchestra van Elliott Carter. (Vergeef me dat ik even geen links zoek, al deze muziek is te beluisteren via Spotify.)

Het vreemdste dat ik tot heden hoorde, was de muziek van Harry Partch. De dag dat ik het boek begon te lezen, kocht ik van deze man een plaat, hoewel zijn naam nog niet in het boek was voorgekomen. Er was toen wel al sprake geweest van een vreemd instrument dat het hoofdpersonage in zijn woning had staan, namelijk cloud chamber bowls. Ik had dat opgezocht en zo de naam van Harry Partch leren kennen, een 20e eeuwse componist die allerlei eigen instrumenten bedacht om zijn muziek te kunnen spelen. In die muziek deelt hij een octaaf niet op in twaalf halve tonen zoals gebruikelijk in de Westerse muziek, maar in 43 tonen. Het resultaat klinkt in mijn oren (toch op deze plaat) vooral behoorlijk Oosters.

(En even terzijde: ik liep de plaat tegen het lijf toen ik in de Brusselse platenzaak Caroline een exemplaar van Music for Undays hoopte op de kop te kunnen tikken. Maar dat is heel andere muziek, waarover ik mogelijk binnenkort zal schrijven. Als  ik de plaat eens wél tegen het lijf loop.)

Ik ben benieuwd wat voor muziek het boek me nog zal leren kennen. En ik kijk er naar uit ook The Time Of Our Singing eens te herlezen met de smartphone bij de hand. Want het is toch een luxe om de muziek waarover je leest meteen via Spotify te kunnen leren kennen, of om verwijzingen die je niet meteen snapt (Powers grasduint lustig in de wereld van muziek en wetenschap) even te googlen. Al is door al dat lezen over twintigste eeuwse muziek de kans ook groot dat het volgende boek dat ik zal lezen The Rest Is Noise van Richard Ross zal zijn. Nogmaals sorry, Stefan Hertmans.

(Voor wie zelf ook Richard Powers wil lezen: The Time Of Our Singing werd in een vreemde omkering vertaald als Het zingen van de tijd. The Goldbug Variations werd dan weer vertaald als De dubbele helix van het verlangen (een beeld uit het onderzoek naar DNA, dat een belangrijke rol speelt in dit boek). Orfeo werd nog niet vertaald. Als instapboek (waarin muziek helaas een kleinere rol speelt) is ook zijn De echomaker een absolute aanrader.)

Leave a Reply

